Informace o projektu
Učitelé a inovace. O současné praxi a některých možnostech rozvoje práce učitele
- Kód projektu
- GP406/02/P121
- Období řešení
- 1/2002 - 12/2004
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Postdoktorské projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Filozofická fakulta
Projekt rozpracovává téma zavádění inovací do práce učitele. Vychází z nově se formulujícího konsensu o tom, zda a jak je nutné inovovat školní praxi, přičemž zdůrazňuje dva aspekty: (1) posilující se autonomii učitele a s tím související odpovědnost za procesy probíhající ve třídě a (2) další profesní rozvoj učitelů s důrazem na přínos reflektované praxe. Inovativnost je uchopena jako míra uplatňování inovací v práci učitele a přítomnost procesů, které k inovacím vedou. Projekt si klade za cíl určit, odkud pramení podněty pro zavádění inovací a popsat inovativní procesy od plánování až k evaluaci. Dále bude hledat odpověď na otázku, zda a za jakých podmínek je zkušenost inovativních učitelů přenosná do běžné školní praxe. Z popisu procesů zavádění inovací do práce učitele pak bude odvozeno, jakými mechanismy lze efektivně podpořit procesy zavádění inovací. Tyto cíle kladou nadstandardní nároky na metodologické zpracování výzkumu. Proto jsou do metod výzkumu zařazena dotazníková šetření a případové
Publikace
Počet publikací: 16
2005
-
Ředitelé a řízení kvality ve škole (... z případových studií)
Studia Paedagogica, Sborník Filozofické fakulty brněnské univerzity, rok: 2005, ročník: U10, vydání: 1
2004
-
Dvě výzkumně orientované konference (ISATT a ECER) - podobnosti a rozdíly
Studia paedagogika, rok: 2004, ročník: 9, vydání: 1
-
Inovace v práci učitele: k teoretickému rámci problematiky
Studia paedagogica, rok: 2004, ročník: 9, vydání: 1
2003
-
Dva semináře o přípravě a rozvoji profesionálů pracujících s lidmi
Univerzitní noviny., rok: 2003, ročník: 10, vydání: 1
-
Innovative Teachers at Today's Czech Schools
Education-line, rok: 2003
-
Innovative Teachers: School Culture Being Helpful or Harmful
Proceedings of the 11th Biennial Conference 2003, rok: 2003
-
Inovativní učitelé v dnešní české škole
Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání, rok: 2003
-
Kam směřuje evropský pedagogický výzkum a jeho přední konference
SPFFBU U 8 (2003), rok: 2003, počet stran: 3 s.
-
Letní školy pro učitele
Česká škola, rok: 2003, ročník: 2003, vydání: srpen
-
Pluralita v ohrožení
Česká škola, rok: 2003, ročník: 2003, vydání: červen