Informace o projektu
Organizace náboženského prostoru ve věku médií: Sociální vazby, afiliace a náboženská identita v proměnách sociální komunikace

Kód projektu
MUNI/21/FUJ/2009
Období řešení
1/2009 - 12/2009
Investor / Programový rámec / typ projektu
Masarykova univerzita
Fakulta / Pracoviště MU
Filozofická fakulta
Klíčová slova
Modernizace, moderní společnost, náboženství, média, komunikace, sociální interakce, individualizace, organizace, identita, členství, církev, sekta, spiritualita, nová náboženská hnutí.

Projekt je založen na předpokladu, že medializovaná komunikace, která do značné míry nahradila sociální komunikaci a interakci tváří v tvář, zásadním způsobem proměnila náboženský prostor moderních společností. Pokud dochází k poklesu významu institucionalizovaných náboženství s exkluzivním členstvím a narůstá význam individuálních forem "duchovního hledání", je to do značné míry v důsledku rozšíření komunikace zprostředkovávané médii. Projekt si dává za cíl zmapovat základní formy organizování náboženského života v takto změněném sociálním prostoru a sledovat, jak se proměňují významy a podoby komunit, členství a utváření náboženských identit v souvislosti s formami a rozsahem sociální komunikace a interakce. Jedná se o předvýzkum, který na základě sběru empirických dat v terénu povede k prozkoumání přínosu teoretických poznatků o roli médií v dnešní společnosti při studiu každodenní náboženské praxe a k dalšímu rozpracování empiricky ověřitelných hypotéz o vztahu mezi formami komunikace a organizací a podobou náboženského života. Projekt tak umožní překonat některé meze, které soudobému výzkumu kladou koncepty církve-sekty, "tradičních" a "nových" náboženství i pojem náboženství samotný, vyložit proměny religiozity v souvislosti s jinými zásadními společenskými proměnami a vyjasnit konkrétní vazby mezi nimi.

Publikace

Počet publikací: 1


Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.