Project information
Organizace náboženského prostoru ve věku médií: Sociální vazby, afiliace a náboženská identita v proměnách sociální komunikace
- Project Identification
- MUNI/21/FUJ/2009
- Project Period
- 1/2009 - 12/2009
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Programmes funded from the specific research
- MU Faculty or unit
- Faculty of Arts
Projekt je založen na předpokladu, že medializovaná komunikace, která do značné míry nahradila sociální komunikaci a interakci tváří v tvář, zásadním způsobem proměnila náboženský prostor moderních společností. Pokud dochází k poklesu významu institucionalizovaných náboženství s exkluzivním členstvím a narůstá význam individuálních forem "duchovního hledání", je to do značné míry v důsledku rozšíření komunikace zprostředkovávané médii. Projekt si dává za cíl zmapovat základní formy organizování náboženského života v takto změněném sociálním prostoru a sledovat, jak se proměňují významy a podoby komunit, členství a utváření náboženských identit v souvislosti s formami a rozsahem sociální komunikace a interakce. Jedná se o předvýzkum, který na základě sběru empirických dat v terénu povede k prozkoumání přínosu teoretických poznatků o roli médií v dnešní společnosti při studiu každodenní náboženské praxe a k dalšímu rozpracování empiricky ověřitelných hypotéz o vztahu mezi formami komunikace a organizací a podobou náboženského života. Projekt tak umožní překonat některé meze, které soudobému výzkumu kladou koncepty církve-sekty, "tradičních" a "nových" náboženství i pojem náboženství samotný, vyložit proměny religiozity v souvislosti s jinými zásadními společenskými proměnami a vyjasnit konkrétní vazby mezi nimi.
Publications
Total number of publications: 1
2010
-
Modernizace, krize a náboženství: Média a šíření detradicionalizované religiozity
Individualizace náboženství a identita. Poznámky k současné sociologii náboženství, edition: Vyd. 1., year: 2010, number of pages: 31 s.