Bruno zmierza nad morze. Wokół motywu morza i Księgi w twórczości Dawida Grosmana i Amira Gutfreunda
Název česky | Bruno míří k moři. K motivu moře a Knihy v díle Davida Grossmana a Amira Gutfreunda |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2019 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Článek analyzuje motiv moře ve spojení s schulzovským toposem Knihy v díle dvou izraelských spisovatelů tzv. druhé generace přeživších, a sice v románu Viz LÁSKA Davida Grossmana a v povídce Terst Amira Gutfreunda. Autorka opírá své úvahy o moři o mytologické symboly, jungovské archetypy a především o studie Gastona Bachelarda o vodě, ale také o lingvistické souvislosti, aby ukázala konotaci vody, resp. moře s ženstvím a mateřstvím. Rozlišuje tak mezi vodou ženskou a mateřskou ve vztahu k mužským postavám Grossmanova románu, přičemž interpretuje rovněž kabalistický pojem majin nukvin, dolních vod ženství. A konečně podrobuje komparativní analýze přechodový rituál vstupu do moře ve Viz LÁSKA i v Terstu. Snaží se přitom odpovědět na otázku, v jakém vztahu je motiv Bruna u moře ke čtyřem slovům-klíčům obou autorů: násilí, lásce, jazyku a paměti. |
Související projekty: |