Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji a její význam pro vizuální rekonstrukci chrámu Džokhang ve Lhase : Případová studie
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Tichá pošta mezi Bohemií a Buddhou |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | Buddha Maitreya; Barzi's Great Maitreya; Jokhang Temple; Lhasa; gilded copper statue; Josef Vaniš; Augustin Palát; Tibetan Buddhism; Iconography |
Popis | Příspěvek pojednává o gigantické soše budoucího Buddhy Maitréji, nazývané Baržiho Čhampa, která se nacházela v hlavní dvoraně chrámu Džokhang ve Lhase. Tato zhruba osmimetrová měděná pozlacená socha byla v roce 1966 maoistickými rudými gardisty zničena a dnes na jejím místě stojí replika, či spíše imitace původní sochy. Přestože šlo o největší sochu v Džokhangu, není známo příliš mnoho fotografií, které by zachycovaly původní podobu před jejím zánikem. Zatím jich bylo publikováno okolo desítky, přičemž od českých, respektive československých autorů pochází zhruba třetina. První, kdo z našinců sochu vyfotografoval a publikoval, byl v prosinci 1954 Josef Vaniš a poslední byl v září 1956 Augustin Palát, a právě jejich fotografie sehrály kardinální roli ve zjištění, že se socha v průběhu času proměňovala – pohybovala rukou. Tuto záhadu změny gesta ruky (sansktsky mudra) v polovině padesátých let se příspěvek pokusí rozlousknout. |
Související projekty: |