ICT v rukou českých učitelů
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2009 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Pedagogika |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | ICT; teachers; methodological function; effects of ICT use |
Popis | Studie představuje jeden z klíčových výstupů výzkumného projektu ICT v každodenní práci učitele (výzkum je podporován Grantovou agenturou ČR, grant č. 406/06/1022). Empirické šetření, které tvoří jádro tohoto projektu, je navrženo jako kvalitativně kvantitativní a je rozloženo do dvou základních fází. První fáze je kvalitativní, cílem je induktivně vytvořit komplexní obraz sledovaného fenoménu. Druhá fáze je kvantitativní, základním nástrojem je dotazníkové šetření mezi učiteli základních škol v jednom kraji České republiky. Ve studii se autoři zaměřují na jedno z témat, které se v kvalitativní fázi výzkumu vynořilo jako klíčové: na didaktickou funkci, kterou ICT (Information and Communication Technologies) ve vyučování plní, a na efekty, které užití technologií v didaktické rovině vyvolává. Ve svých analýzách pak autoři využívají data ze souboru 14 hloubkových rozhovorů s učiteli a 21 videostudií vyučovacích hodin realizovaných na třech různých školách. Oba typy dat byly analyzovány pomocí softwaru pro analýzu kvalitativních dat Atlas.ti 5.0. Naše data ukazují, že respondenti pracují s ICT různými způsoby. V textu je představena a popsána originální typologie výukových použití ICT. V dalších částech studie autoři pojednávají o efektech didaktického použití ICT. Technologie poskytují učiteli nebývalou míru autonomie, učitel může např. vytvářet vlastní výukové materiály. V opačném případě technologie zcela determinují obsah hodiny, vyloží látku, vyzkouší žáky a nabídnou jim i oddechové aktivity. V poslední části textu vysvětlují autoři proměny role učitele (popsány jsou nové role učitele jako partnera a mediátora) a sociální dynamiku ve třídě (formy vztahů, které vznikají mezi žáky), v níž jsou použity prostředky ICT. |
Související projekty: |