-
... kdy� Thales, Theodore, zkoumaje hv�zdy a hled� vzh�ru spadl do studn�; tu se mu jedna
thrack� slu�ka
(Θρᾷττά τις - doslova "Thr�kyn�")
, chytr� a vtipn�, pr� posm�vala, �e
se sna�� zn�t v�ci na nebi, ale co
je p�ed n�m a u jeho nohou, �e mu z�st�v� nezn�mo. Tento posm�ch se hod� na v�echny, kdo se zab�vaj�
filosofi�. Nebo� vskutku takov� nev� o tom, kdo je vedle n�ho, a nev� o sousedu, nejenom co d�l�,
n�br� bezm�la ani to, je-li to �lov�k �i n�kter� jin� tvor; av�ak co je �lov�k a co takov�mu
tvoru n�le�� r�zn� od ostatn�ch tvor� �initi nebo trp�ti, po tom p�tr� a tomu zkoum�n� v�nuje
svou n�mahu.
Plat�n, Tht. 174a4 - b6.
-
Tvrdil, �e po��tkem a c�lem v�eho je voda. Nebo� zaprv� z n� se skl�daj� v�echny v�ci ztuhnut�m a zase rozpu�t�n�m se k n� p�id�vaj�, a
za druh� jsou v�echny v�ci vodou neseny a jej�m p�soben�m vznikaj� i zem�t�esen�
i nahromad�n� v�tr� i pohyb hv�zd. A v�echny v�ci se pr� pohybuj� a plynou, proto�e se shoduj� s p�irozenost� prvn�ho p�vodce
jejich pohybu. To, co nem� ani po��tek ani konec, je v�ak b�h.
V�noval se v�d� a zkoum�n� o hv�zd�ch a stal se pro �eky zakladatelem t�to discipl�ny, on, kter� vzhl�el k nebi a tvrdil,
�e rozum� dob�e v�cem naho�e - a spadl do studny. Vysm�v�i se mu slu�ka jm�nem Thraitta
(τις
θεραπαινὶς Θρᾷττα τοὔνομα)
�ekla: "v�ci na nebi bezpochyby uvid�l,
ale nevid�l, co m� pod nohama."
Hippolytos (zem�. 235 n. l.), Refutatio I, 1, 1, 1 - I, 1, 4, 5.
-
Vypravuje se t�, �e kdy� ho vyvedla sta�ena (γραῦς)
z domu, aby pozoroval hv�zdy, spadl
do j�my. Na jeho pok�ik pr� mu �ekla sta�ena: "Ty si
mysl�, Thal�te, �e pozn�, co je na nebi, kdy� nejsi s to, abys vid�l, co je pod tv�ma nohama?"
DL (1. pol. 3. st. n. l.), I, 34, 1-4.
|