Kosmologie u předsókratiků


sipka I. A. Opakovaný vznik a zánik kosmu? - Zlomky

  1. [Xenofanés] praví, že nic nevzniká, ani nehyne, ani se nepohybuje a že veškero - jedno (ἓν τὸ πᾶν) je beze změny (ἔξω μεταβολῆς). Říká též, že bůh je věčný, jeden, veskrze sobě podobný, ohraničený, kulové podoby a všemi částmi vnímající.

    A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 2.


  2. [B23] Bůh je jeden, největší mezi bohy a lidmi,
    a smrtelníkům není podobný ani tělem, ani myslí.

    [B26, 25] Setrvává stále na témže místě a vůbec se nepohybuje.
    Ani se pro něho nesluší, aby přecházel pokaždé jinam,
    nýbrž myšlenkou svého ducha bez námahy otřásá vším.

    [B24] Celý vidí, celý myslí, celý slyší.

    B23 z Klémenta; B25 a 26 ze Simplikia; B24 ze Sexta.


  3. ... s pohledem upřeným na nebe jako celek prohlašuje, že jedno je bůh.

    A31, Aristotelés, Met. I, 5, 986b 21.


  4. ... κόσμος je nevzniklý, věčný, nepomíjející.

    A37, Aëtios II, 4, 11.


  5. ... K zániku celého lidstva dochází pokaždé, když se země sesune do moře a promění se v bahno; pak znovu počíná vznikání a všechny světy mají takovýto základ (ταύτην πᾶσι τοῖς κοσμοῖς γίνεσθαι μεταβολήν).

    A33 z Hippolyta, Refutatio I, 14, 6.


  6. Ale smrtelníci se domnívají, že bohové se rodí,
    že mají oděv, hlas i tělo jako oni.

    B14 z Klémenta, Strómateis V, 109, 2.



nahoru
© Powered by Ondřej Škrabal