-
Je třeba, aby ses dozvěděl vše: jak neochvějné srdce pěkně zakulacené pravdy, tak mínění smrtelníků, v nichž není
pravé spolehlivosti. Přesto máš zvědět i toto: jak by to, co je míněno, mohlo být pokládáno za jisté, pronikajíc
veskrze všemi věcmi.
B1, 28-32, Simplikios, De caelo, 557, 25.
-
Parmenidés přechází od předmětů myšlení k předmětům smyslového vnímání či, jak se sám vyjadřuje, od pravdy k mínění,
když píše:
"Zde ukončuji svůj důvěryhodný výklad a myšlenku o pravdě; od této chvíle poznávej mínění smrtelných lidí, naslouchaje
klamnému pořádku mých slov."
B8, Simplikios, In Arist. Phys. 30, 14.
-
(...) Pokud je však nucen řídit se jevy a pokud myslí, že je jedno podle rozumu, ale mnohé podle smyslového vnímání,
potud uznává dvě příčiny a dva počátky, teplo a chladno, a zve je ohněm a zemí. Z toho pak řadí teplo k jsoucímu a druhé
k nejsoucímu.
A24, Aristotelés, Metafyzika 986b 18nn.
-
Neboť se ve své mysli rozhodli, že pojmenují dvě formy, z nichž jednu vlastně jmenovat nesmějí - právě v tom
zbloudili; rozlišili je jako protiklady podle vzhledu a stanovili pro ně znamení, která jsou navzájem rozdílná: pro jednu
aithérový plamen ohně, který je jemný, velmi lehký, v každém směru se sebou totožný, avšak s tím druhým netotožný; a pak
ono druhé, o sobě pravý opak, temnou noc, svým vzhledem hustou a těžkou. Já ti vylíčím celé toto pravděpodobné uspořádání,
takže tě nikdy žádné poznání smrtelníků nepředčí.
B8, 53-61, Simplikios, In Arist. Phys. 39, 1.
-
Ale protože všechny věci byly nazvány světlo a noc, a co odpovídá jejich silám, náleží těm i oněm věcem, všechno
je plné světla i nezjevné noci, obou stejně, neboť není nic, co by nemělo účast v jednom z nich.
B9, Simplikios, In Arist. Phys. 180, 8.
-
Parmenidés také skutečně vytvořil uspořádání světa a smísiv jakožto prvky světlo a tmu, odvozoval z nich a skrze
ně všechny jevy. Řekl totiž mnoho o Zemi, o Nebi, Slunci a Měsíci a výkládá také o vzniku člověka. A jak se sluší na dávného
přírodního filosofa, který složil vlastní spis, a ne kompilaci spisu někoho jiného, neponechal žádné důležité téma
nedotčené.
B10, 4-8, Plútarchos, Adv. Col. 1114b.
-
Máš poznat přirozenost aithéru a všechna znamení
[tj. souhvězdí]
v něm a ničivá díla
čisté svítilny zářícího Slunce, i odkud vznikly; a máš se dozvědět o oběžných dílech Měsíce s kulatýma očima a o jeho
přirozenosti; a máš poznat také všeobklopující nebe, odkud vzniklo a jak je svým působením Nutnost spoutala, aby drželo
hranice hvězd.
-
Když Parmenidés začal mluvit o smyslových předmětech, říká:
"... jak Země a Slunce i Měsíc,
jakož i společný aithér a mléčná po nebi dráha,
nejzazší Olymp a teplé jak hvězdy spěchaly vznikat."
A udává vznik všeho, co vzniká a zaniká, až po části živočichů.
B11, Simplikios, De caelo 559, 20.