Anaximandros ... řekl, že počátkem a prvkem všech věcí je ἄπειρον a jako první zavedl toto jméno pro počátek. Říká, že to není ani voda, ani nic jiného z takzvaných prvků, nýbrž jakási jiná neomezená přirozenost, z níž vznikají všechny vesmíry a světy v nich.
A9 ze Simplikia (následuje B1).
Anaximandros ... řekl, že počátkem jsoucen je jakási přirozenost neomezeného (φύσις τις τοῦ ἀπείρου), z níž vznikají nebesa a světy v nich. Řekl o ní, že je věčná a nestárnoucí, která také obklopuje všechny světy. ... Řekl tedy, že počátkem a prvkem jsoucen je neomezeno. Jemu pak náleží věčný pohyb, v němž dochází ke vzniku nebes.
Hippolytos, Refutatio omnium haeresium I 6, 1, 1 - 6, 3, 1 (DK 12 A 11 + B 2)
Anaximandros ... řekl, že ἄπειρον
obsahuje veškerou příčinu vznikání a zanikání
univerza, a tvrdí, že z něho se oddělily vesmíry a vůbec všechny světy, kterých je nesčetně mnoho. A prohlásil, že zánik
a mnohem dříve vznik probíhají od nekonečného věku a že všechny věky plynou v pravidelných cyklech. ...
Tvrdí, že to, co z věčného plodí teplo a chlad, se oddělilo
při vzniku tohoto světa a že se z toho utvořila jakási ohňová sféra okolo vzduchu obklopujícího Zemi, jako kůra okolo
stromu. Když ta se odtrhla a rozlámala na jakési kruhy, povstalo Slunce, Měsíc a hvězdy.