Výchova kultivovaného mluveného projevu: mezi teorií a praxí
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2007 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Čeština - bádání a učení |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Jazykověda |
Klíčová slova | spoken communication; education of formal pronuntiation |
Popis | Vzdělávací programy počítají při rozvíjení schopnosti užívat mateřského jazyka také s mluveným projevem. Překážkou plnění úkolu může být vágnost pojmů mateřský jazyk a komunikace, s nimiž se pracuje, a specifický vztah mezi spontánní soukromou mluvou a diverzifikovanou komunikací veřejnou. Bez významu není ani zjednodušené vidění vztahu mezi psanou a mluvenou podobou jazyka. Z didaktického hlediska přináší obtíže to, že výchova mluveného projevu potřebuje soustavnou individuální práci, kterou je takřka nemožné v podmínkách školy zajistit, zatímco teorie, zejména v popisu zvukové stavby jazyka, je méně významná. |
Související projekty: |