Informace o projektu
Výzkum vnímané pracovní schopnosti u učitelů 2. stupně základních škol
- Kód projektu
- GA23-05312S
- Období řešení
- 1/2023 - 12/2025
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Filozofická fakulta
- Klíčová slova
- pracovní schopnost, pracovní požadavky, pracovní zdroje, stránutí, učitelská profese
Projekt reaguje na stárnutí učitelské populace a postupný úbytek učitelů ve školách. Konkrétně je zaměřen na zkoumání pracovní schopnosti u učitelů 2. stupně základních škol a teoreticky je ukotven v modelu pracovních požadavků a zdrojů (job demands-resources model; JD-R). V rámci řešení projektu bude (i) navrhnut a ověřen nový výzkumný nástroj pro měření vímané pracovní schopnosti u specifické profesní skupiny učitelů; (ii) prozkoumány vztahy mezi pracovní schopností a dalšími proměnnými (např. demografickými, pracovními, vztahovými, psychologickými) s cílem identifikovat možné příčiny a důsledky pracovní schopnosti; (iii) hledána odpověď otázku na to, zdali existuje na základních školách organizační klima ovlivňující úroveň pracovní schopnosti učitelského sboru. Výzkum bude realizován jako longitudinální se smíšeným výzkumným designem. Hlavními nástroji sběru dat budou dotazníky (kvantitativní část) a polostrukturované rozhovory s řediteli škol (kvalitativní část). Výsledky budou publikovány ve čtyřech recenzovaných časopisech.
Cíle projektu: Cílem projektu je navrhnout a ověřit nástroj pro měření vnímané pracovní schopnosti u učitelů; prozkoumat vztah pracovní schopnosti s dalšími proměnnými s cílem identifikovat její příčiny a následky; prozkoumat pracovní schopnost učitelů na organizační úrovni.
Cíle udržitelného rozvoje
Masarykova univerzita se hlásí k cílům udržitelného rozvoje OSN, jejichž záměrem je do roku 2030 zlepšit podmínky a kvalitu života na naší planetě.
Publikace
Počet publikací: 6
2024
-
Teachers’ perceived work ability: a qualitative exploration using the Job Demands-Resources model
Humanities & Social Sciences Communications, rok: 2024, ročník: 11, vydání: 1, DOI
2023
-
Podpora pracovní schopnosti jako jedna z možných cest udržitelnosti učitele
Rok: 2023, druh: Konferenční abstrakty
-
Podpora pracovní schopnosti jako jedna z možných cest udržitelnosti učitele
Rok: 2023, druh: Další prezentace na konferencích
-
Pracovní požadavky jako klíč k pracovnímu zdraví a spokojenému pracovnímu životu učitelů?
Rok: 2023, druh: Vyžádané přednášky
-
Pracovní schopnost učitelů: nový nástroj pro měření konstruktu a vztah se syndromem vyhoření
Rok: 2023, druh: Další prezentace na konferencích
-
Work ability in the context of the JD-R model: Pathways to promote the well-being of teachers
Rok: 2023, druh: Další prezentace na konferencích