|
Je dáno apeiron, neohraničené a neomezené. Zároveň existuje něco omezené a omezující.
Problematický je status "jednotky". Jednak se naznačuje, že také sama vzniká (VI.).
Pak by principy čísel a všech věcí -
ἄπειρον a
πεπερασμένον
- byly i principem jednotky (viz II., III.).
Ovšem jednotka je do značné míry sama principem (opět III., dále IV. a VI.).
Snad to jde vyložit tak, že na počátku podle Pýthagory bylo apeiron i jediné omezené-omezující a první
jednotka je vzniklým pokračováním omezujícího. Tato vzniklá, jediná jednotka vdechuje apeiron (podle Guthrieho může jít o vliv
Anaximena), a tak vznikají čísla a číselné vztahy, tzn. zároveň i uspořádaný svět.
Jednotka má zřejmě schopnost reprodukovat se rozštěpením tím, že na sebe přitáhne něco z apeira a tomu vtiskne své vlastní ohraničení.